Communicatie Consultancy | In een tijdperk van desinformatie en AI
Door de effecten van social media (framing en/of desinformatie) en de ontwikkelingen met AI is het steeds belangrijker om je interne en externe communicatie op orde te hebben. Je wilt dat jouw eigen informatie klopt en het is relevant dat de AI-tools betrouwbare informatie opleveren voor medewerkers, media en andere stakeholders. Dat betekent dat een pro-actieve houding voor organisaties en bestuurders behulpzaam is.
met een pro-actieve houding het bWoordvoering en media management zijn essentieel bij strategische communicatie of issue management. Daarbij hanteer ik een belangrijk principe: realistische beeldvorming..
Strategie & Positionering
Idealiter denk je als organisatie of bestuurder bij de start actief na over een route voor je positionering en een communicatieplan op basis van de inhoudelijke koers. Dan ben je voorbereid en kun je nog enigszins regie hebben.
Maar je kunt ook gaandeweg een (zittings)periode een plan opstellen of bijstellen. Door het interne gesprek ontstaat er een beeld en draagvlak van wat nodig is. Een traject kan er als volgt uit zien:
- Kennismaking en offerte
- Intake met interview(s) en analyse
- Voorstel van de route
- Begeleiding op maat voor strategie & positionering
(Media) Issue Management
Leuk al die strategie, maar er kan zich natuurlijk ook ‘zomaar’ een issue aandienen. (Of er sluimert al langer een kwestie die onvermijdelijk wordt…) Organisaties en bestuurders liggen onder het vergrootglas en hun reputatie kan snel ‘crashen’ door feiten, framing en desinformatie.
Je wilt voorkomen dat een issue een crisis wordt en dan is doordachte snelheid noodzakelijk.
De ervaring leert dat de periode na een issue of een crisis veel meer aandacht vergt dan doorgaans gedacht wordt. Bij issue-of reputatiemanagement
hanteer ik de volgende aanpak inclusief nazorg:
- Kennismaking en offerte
- Quickscan
- Aanpak & Actie (of andersom!)
- Route na afloop van het issue